1700
Musikhistorisk genklang Lira Gillar

Vegar Vårdal & Patrik Andersson Tidman

1700

Skivbolag: Ta:lik
Publicerad: 21 feb 2020

Många musiker inom det folkmusikaliska området tänjer sin musikform genom att söka sig tillbaka i tiden för att göra upptäckter i det historiska musikdunklet. Den tidiga folkliga musiken benämndes inte som vi gör i dag  och användes främst för att dansa till. I de fina salongernas galanta dansinteriörer liksom på logar och dansbanor, där stilen var mer folkligt uppsluppen. Den klassiska barockmusiken har många stildrag och utsmyckningar som finns i det spelsätt som senare kommit att betraktas som vår folkmusik. Ett spännande släktskap mellan musikformer utan strikta musikaliska gränser mellan sig och som därför lockar med sin likartade klangvärld och instrumentering.

De båda erfarna fiolspelmännen Patrik Andersson Tidman och Vegar Vårdal, båda med lång utbildning vid Norges Musikhögskola, ger nu ut sin tredje gemensamma cd, kallad 1700. En titel som visar deras inriktning på traditionell folklig musik. Ett intresse som för dem utvecklats till ett gediget utforskande av äldre notsamlingar. Efter att ha spelat igenom mer än tusen uppteckningar ur mer än tio notsamlingar från Norge och Sverige, har de för sin skiva gjort ett personligt urval av arton låtar. De ger oss sin uppfattning om hur 1700-talets dansmusik kan ha låtit. Med olika fiolstämningar på äldre instrument borrar de sig in i de olika låtarnas karaktär och arrangerar dem med omväxlande spelsätt, nära originalet eller med egna tillägg och improvisationer.

Vi lyssnar här således till en flerhundraårig musik hämtad från uppteckningar i tidiga notböcker som blivit ovärderliga källor för musikhistorisk kunskap och inspiration. I dessa notuppteckningar samlade kunniga eldsjälar mängder av samtida melodier som blivit en rik källa för såväl musik- som dansforskningen. En musik som kräver både inlevelse och energi för att för få en ursprunglig livskraft att sjuda igen. Skivan 1700 är inte i första hand en dokumentär uppvisning. Det är självständiga musikaliska berättelser framförda av några av Nordens kunnigaste fiolspelare.