Minns ni 1999? Det var året då musikbranschen peakade, mätt i strikt ekonomiska och globala termer. Cd-skivan var än så länge ohotad på tronen. Men samma år lanserades också Napster, det första fildelningsprogrammet som kom att användas av en bredare allmänhet. Inom bara några år brakade hela musikbranschens affärsmodell samman.
I femton år på raken sjönk sedan försäljningen, men för några år sedan vände kurvorna uppåt igen, så pass att vi snart närmar oss de gyllene årens siffror igen.
Anledningen stavas förstås streaming, detta så brett omfamnade men också bittert omstridda format.
I ett rejält reportage träffar vi de som lyckats navigera rätt i denna nya värld, men konstaterar också att modellen inte fungerar för alla, och dessutom riskerar att likrikta musiken.
En som tar sig an den sköna nya världen på ett helt eget vis är jazzmusikern Oskar Schönning, som bjuder in oss till studio Ensamheten där han skapar musik i samma öppna anda som programvarornas open source-filosofi.
På omslaget finner vi en man som skapade en helt egen musikvärld, som enligt dåtidens geo-sociala terminologi fick namnet ”fjärde världen”. Magnus Säll porträtterar trumpetaren Jon Hassell i en text med åtta kapitel.
Möt också den turkiska drottningen av psykedelisk folkrock Gaye Su Akyol, och förstås ett urval av spännande svenska både nykomlingar och veteraner: Lisa Grotherus, Magnus Broo, Josefine Cronholm och mäktiga folkdubbeln Kongero & Massivet.
Sist en liten notering: Lira stuvar om i utgivningen 2019: vi går ner till fyra nummer årligen, men i gengäld tjockare – med syfte att ge tid och plats åt än mer djuplodande och angelägen musikjournalistik.
Så välkommen till det sannolikt sista nummer fem av Lira någonsin!
Patrik Lindgren, chefredaktör Lira
Pris: 80 kr