Redaktionsbloggen

Asmaa Hamzaoui & Bnat Timbuktu på Fasching. Bild: Hélène Lundgren

Mot extasen med en av gnawans främsta

27 jan 2025

Asmaa Hamzaoui & Bnat Timbouktou
Fasching, Stockholm 26 januari 2025

I egenskap av den första kvinnliga gnawaorkestern har Asmaa Hamzaoui och hennes tre medmusiker öppnat dörrar som förut varit stängda för kvinnor till den medryckande genren. En gång i tiden skapad och spridd av västafrikanska slavar som tagits till Marocko.

Musiken har en tydlig spirituell botten med inslag av av bland annat islam och sufism med trans och extas som mål. Och Asmaa Hamzaoui är musiken trogen, rötterna i gnawamyllan går djupt när hennes guembri (marockansk basluta) och metallkastanjetterna qraqab bygger upp en rytmiskt transliknande grund för sången som alltid bygger på call and response, med en tempoökning i slutet på de flesta av låtarna. Hennes guembrispel har nått höga höjder och kan jämföras med de bästa i genren. 

Asmaa Hamzaoui sjunger med stor inlevelse, hon tittar ofta på sina medmusiker, leenden utbyts, och det känns verkligen som att de trivs på Faschings scen denna kväll. Publiken låter sig snabbt föras in i det extatiska och svarar med dans, sång och utrop.

På album tycker jag ibland att det är svårt att göra den här musiken rättvisa men live är det bara att följa de klapprande kastanjetterna, den pumpande guembrin och den repetitiva sången mot trans och extas! 

Länge leve live!

Text: Magnus Kjellberg
Bild: Hélène Lundgren


Fler recensioner

Annonser