Redaktionsbloggen

Willemark i rollen som "Den andra" i operan Strandad. Bild: Kungliga Operan/Sören Vilks

Lena Willemark i stor operaroll

17 nov 2022

Lördag den 19 november är det inte bara urpremiär för tonsättaren Karin Rehnqvists opera Strandad på Kungliga Operan i Stockholm. Det är också sångerskan Lena Willemarks första operaroll.

Tonsättaren Karin Rehnqvist har skrivit musiken till operan, som delvis är inspirerad av 2004 års tsunami som Rehnqvist själv bevittnade på plats i Thailand. Operans librettist är Kerstin Perski och huvudrollen spelas av Vivianne Holmberg medan Lena Willemark gestaltar den för henne specialskrivna alter ego-rollen Den andra.

Willemark är mitt uppe i repetitionerna för Strandad när vi når henne över telefon.

– Det känns fantastiskt att vid min ålder få möjlighet att vara med i en sån här stor uppsättning, berättar hon.
– Hela den här apparaten … Det är något som bara den här typen av institution kan skapa, i alla fall än så länge. Det är fantastiskt att få ingå i det.

Willemarks roll är skriven för just hennes unika röstuttryck.

– Jag får sjunga som jag är, och det är en otrolig roll som jag spelar. Jag spelar skulden i den kvinna som varit med om en naturkatastrof och överlevt, jag är ”den andra” inuti den människan. Eller till och med skulden inuti oss alla. Det är en fantastiskt förfärlig roll att spela, att få vara i skuld under lång tid. Vissa dagar känns det som att jag nästan inte får upp värmen i kroppen efter repetitionerna!

Vivianne Holmberg och Lena Willemark i operan Strandad. Bild: Kungliga Operan/Sören Vilks

Willemark och Rehnqvist har samarbetat ett flertal gånger före Strandad, senast i Rehnqvists 42 minuter långa verk Blodhov från 2019. Inte heller detta verk var någon solskenshistoria.

Blodhov handlar om en kvinna som blir bortrövad och våldtagen i nio nätter. Det var också väldigt tungt. Det som hände mig då var att det kom en ström av kollektiva minnen till mig när jag sjöng och det upplever jag att det gör i Strandad också.

Mellan Willemark och Rehnqvist finns en respekt över genregränser.

– Karin är härlig att jobba med! Hon är en av de nutida tonsättare som verkligen respekterar folkmusiken och som tar mycket intryck och inspiration av den. Sen omvandlar hon den på sitt eget sätt.

Lena Willemark är den enda folksångaren i Strandad, i övrigt består sångensemblen av operasångare. Men främmande för klassisk sång och skolning är Willemark inte.

– Det första jag sa till min klassiska sånglärare när jag dundrade in på musikhögskolan i Stockholm 1978 var ”Jag ska aldrig bli klassisk sångerska”. ”Okej”, sa hon, ”gå hem och gör om övningarna jag ger dig på ditt sätt”. Jag fick sjunga mycket Bach på musikhögskolan och det älskar jag fortfarande att göra. När det gäller rösten som instrument så är det mycket man måste lära sig rent tekniskt, oavsett genre. Grunderna måste finnas och det var fint att få ta del av dem då, på det sättet.

Vad tycker du att Bach och folkmusik har för gemensamma nämnare?

– Båda uttrycken är ofta väldigt dansanta. Och går man längre tillbaka i tiden så är det inte alls så vatten­täta skott mellan dem. Det handlar mer om hur man tar sig an musiken stilistiskt.

Strandad spelas från den 19 november till 27 december.

Text: Sunniva Brynnel

(ur Lira #4 2022)

Annonser