I dag presenterades till slut den så hett omdiskuterade svenska kulturkanon av utredningskommitténs ordförande Lars Trägårdh.
Totalt etthundra verk och företeelser ingår i listan, jämnt fördelade med ena hälften från konstens områden och andra hälften från samhällsområdena.
De tio underkategorierna är litteratur (prosa respektive dikter), bild och form, film och scenkonst, lärdom och sakprosa, lag och rätt, religion, ekonomi, uppfinningar och offentlighet.
Ja, och så musik då förstås! Där alltså blott tio verk valts ut som representativa för svensk kultur. (Kriteriet är också att det ska ha minst femtio år på nacken.)
Folkmusiken är förstås representerad, dels med vad som benämns ”Tre inspelade låtar med spelmannen Hjort Anders Olsson”, dels med Jan Johanssons ärkeklassiker Jazz på svenska.
Verken på musiklistan i övrigt:
“Sjung med oss mamma”, första häftet, av Alice Tegnér.
“Midsommarvaka, svensk rapsodi nr 1 för stor orkester, op 19” av Hugo Alfvén.
“Flyttningssång” och “Till kåtan och hemmet” av Lars Sikku, Frida Johansson.
“Calle Schewens vals” och “Möte i monsunen” av Evert Taube.
“Förklädd gud, op 24” av Lars-Erik Larsson.
“Aniara” av Karl-Birger Blomdahl.
Symfoni nr 7 av Allan Pettersson.
“Drottningholmsmusiken” av Johan Helmich Roman.
Patrik Lindgren








