2gether med Ara Dinkjian och Joel Lyssarides
Musikaliska Kvarteret, Stockholm 28 september 2024
I början av året släppte oudspelaren och slagverkaren Yinon Muallem och klarinettisten Saman Alias sitt första gemensamma album. Skivtiteln 2gether blev också namnet på deras duo, och till konserter har de bjudit in en rad olika artister från olika musikformer.
Nu har de fått en av de stora oudmästarna till Sverige för två konserter. Armenisk-amerikanske Ara Dinkjian har i decennier varit framträdande som både instrumentalist och kompositör, bland annat i band som Night Ark och The Secret Trio, och för spelningarna i Malmö dagen före och i Stockholm ansluter även pianisten Joel Lyssarides.
Konsertprogrammet innehåller nästan enbart egna kompositioner, främst av Dinkjian men även av Muallem och Alias, och visar verkligen upp deras skicklighet som melodimakare. I stort sett varenda låt är oerhört vacker, redan från Alias-skrivna Geryan med ett ljuvligt basklarinettsolo i början av konserten och vidare genom kvällen.
Ara Dinkjian står förstås för ett antal lysande solon men överlåter också gärna solistrollen åt de andra, inte minst Alias vars lena klarinett-ton perfekt passar ihop med ouden.
Lyssarides vid pianot är den som mest håller sig i bakgrunden, men hans keyboard agerar emellanåt basinstrument på ett riktigt snyggt sätt och pianoackorden ger inte oväntat ett aningen jazzigt sväng.
Yinon Muallem spelar här enbart slagverk, i några låtar ramtrummor eller darbuka men ofta cymbaler och virveltrumma med vispar. Virtuost såklart, särskilt i spelet på handtrummorna medan vispspelet ibland är lite väl mjukt och diskret, och i några låtar visar han även att han är utmärkt sångare.
Det är nästan så att det blir för mycket av det vackra, för när alla fyra helt plötsligt börjar skramla, yla och knacka på sina instrument i ett slags kollektiv improvisation är det en lika oväntad som välkommen kontrast. Men det introt lämnar ganska snart plats för ännu en riktigt fin melodi.
Ett annat överraskande inslag, tydligen även för huvudpersonen själv, är när sångaren Rostam Mirlashari – tillika en av konsertarrangörerna – bjuds upp på scenen helt oförberedd. Men det löser han och de övriga galant, så klart, och det är alltid en njutning att höra hans gyllene röst.
Först i konsertens enda extranummer drar kvartetten igång en danslåt med ett rejält sväng, och det dröjer bara några sekunder innan i stort sett hela publiken klappar med. Det hade inte varit fel med fler sådana under kvällen, men med tanke på den räcka oerhört fina melodier det bjuds på går det knappast att klaga på det valet heller.
Text: Rasmus Klockljung