Redaktionsbloggen

"Otra otra" skanderade publiken och ville ha mer ... Bild: Leo Ahmed

Daymé Arocena gick på knock

21 okt 2022

Daymé Arocena
Stockholm Jazz Festival, Fasching 20 oktober 2022

Den kubanska sångerskan Daymé Arocena är på sitt allra första Sverigebesök. Efter en konsert på Victoriateatern i Malmö uppträdde hon på torsdagskvällen inför ett fullsatt Fasching i Stockholm, som en del av den pågående Stockholm Jazz Festival.

Daymé Arocena är ett fenomen. Jag har sett henne flera gånger i Havanna och varje uppträdande har stannat i minnet. Redan som tonåring stod hon ut från mängden som ett musikaliskt underbarn. Hennes röst är säreget klar och exakt och kan när som helst flyga uppåt eller dyka neråt i tonomfång utan att förlora elegans och kraft. 

Ofta beskriven som en av Kubas främsta unga jazzsångerskor har hon på senare år inlett en internationell karriär som fört henne till scener över hela världen. Förutom jazzsångerska av rang är hon också kompositör, arrangör och kör- och bandledare.

Så när Daymé Arocena nu stod där på Faschings scen, uppskattningsvis 150 centimeter kort och som alltid barfota och vitklädd enligt santería-religionens föreskrifter, och vecklade ut hela sin jättelika röst var det svårt att inte bli imponerad. 

Det handlar inte bara om musikalisk skicklighet utan minst lika mycket om hennes utstrålning och personlighet. Arocenas starka glädje inför musiken verkar alltid helt oförställd. Ofta ser det ut som att hon är på väg att börja skratta mitt inne i en fras.

Trots den makalösa kontroll som hennes kompositioner kräver har hon gott om plats för spontanitet, både i musiken och utanför den. Vid ett tillfälle lutar hon sig fram över scenen och ger en okänd dansande kvinna en kram och en kindpuss, till synes av ett rent infall.

Innan konserten var jag orolig för att vi skulle få höra enbart material från senaste skivan Sonocardiogram, vars ambitiösa och komplexa vokaljazz kanske inte är den mest medryckande och dansanta titeln i hennes katalog.

Tack och lov svepte Arocena genast bort alla sådana farhågor. Hon spelade många äldre och tydligt Kuba-doftande låtar som fina Lo que fue och en rad andra dansanta sånger jag inte hört tidigare. Till och med en bossanova och en samba fick vi. 

Att siktet var inställt på att gå på knock med dans och publikkontakt var tydligt. Flera låtar började och slutade med call and response-sång i afrokubansk tradition mellan Arocena och publiken. Hennes briljanta band – Jorge Luis Lagarza på piano, Rafaël Aldama på bas och Marcos Morales på trummor – bidrog till en stegrande gemensam hänryckning.

Mot slutet vägrade först ett kokande Fasching att låta bandet gå ner från scenen. Att vi alla skanderade ”otra otra” (”en till”) på spanska var ett tecken på att det fanns många kubaner på plats. Daymé Arocena och hennes band såg rörda och stolta ut när låtarna till sist tog slut och det var dags att säga adjö.

text: Anders Pihl
bild: Leo Ahmed

OBS! Just nu kan du provläsa Lira ett helt år till mindre än halva priset. För bara 195 kr (ord pris 395 kr) får du fyra matiga nummer med allt om folkmusik, rootsmusik och såklart jazz! Ange kampankoden ”sthlmjazz” när du klickat i rutan för ”Prenumeration 1 år, 4 nr 395 kr” så dras hela 200 kronor av!

Annonser