Redaktionsbloggen

Stämningsfullt på Nalen. Bild: Hélène Lundgren

Angelägen och kokande koragryta

20 okt 2024

Sona Jobarteh 
Nalen, Stockholm Jazz Festival 19 oktober 2024

Sona Jobarteh, den första kvinnliga grioten på kora, är född in i en griotsläkt med många kända musiker, bland andra den nyligen avlidne koramästaren och kusinen Toumani Diabaté och brodern Tunde Jegede. Hon har även gjorts sig känd för sitt engagemang i samhällsfrågor med tyngd i Västafrika.

Konserten börjar lite trevande men det dröjer inte länge innan vi är i den kokande korabrygden där tonerna smattrar som hagel och Sona Jobartehs fina röst smeker. 

Sonen Sidiki Jobarteh vid sin balafon. Bild: Hélène Lundgren

Efter några låtar presenterar hon sin sjuttonårige son Sidiki Jobarteh som får ta plats bakom sin balafon och som i nästa låt får göra en fin insats i ett långt solo.

Ibland lugnas tempot ner och hennes fina sång på det västafrikanska språket mandinka får lite större utrymme och gitarren får också alternera. Stundtals glöder också hennes hennes koraspel men det kan ibland drunkna i den komplicerade ljudbilden på Nalen. 

Koraspelare, sångerska och berättare. Bild: Hélène Lundgren

Ofta får hon med den mestadels medelålders publiken i sång och handklapp och det märks att hon tycker om att interagera med det fullsatta Nalen. 

Medmusikerna är alla habila och följsamma och får stor plats att improvisera i den västafrikanska grytan. Mellan många av låtarna pratar hon länge om alla de ämnen som engagerar henne, som kvinnofrågor, människorättsfrågor och den skola/akademi som hon startat i Gambia. Ibland känns hon nästan som en agitator med hjärtat på rätt plats! 

Text: Magnus Kjellberg

Med sig på scen hade Sona Jobarteh Eric Appapoulay på gitarr, Andy McLean på bas, Mamadou Sarr slagverk, Yuval Wetzler trummor och Sidiki Jobarteh balafon. Bild: Leo Ahmed


Fler recensioner

Annonser