Zafon
Dragspel

KV Express

Zafon

Skivbolag: Home Records
Publicerad: 1 maj 2017

Carlos Ruiz Zafón arbetade som reklamare i Barcelona men tröttnade på denna branschs kommersiella synsätt och sadlade om till författare, ägnade sig åt manusskriverier i Hollywood och skrev sedan några bestsellers och Zafón kunde leva glada dagar i Kalifornien.
Några hundra mil därifrån, i Belgien, läste mästerlige durspelaren Sophie Cavez Zafóns böcker, lät sig inspireras och gjorde tillsammans med medmusikanterna i KV Express och några gäster denna cd. Så kan det gå. Musik har sällan uppstått från en enda lätt identifierbar plats och i Belgien, där många svenskar har sina rötter tycks musiken myllra av inspiration från världens alla hörn och som av en händelse finns här både polska och en nyckelharpa trakterad av Didier François.
Bitvis låter Cavez diatoniska dragspel, med komp, lite modernt nordiskt men mest känns det som att tonerna härstammar från Spanien, Argentina och Frankrike, bortsett från att durspel är ett instrument skapat i Tyskland. Detta är ingen helt lättlyssnad dragspelsmusik, och inte heller så dansant folkmusik. Men det är låtar att njuta av, glädjas åt och studera och en skiva som emellanåt växer sig stor som en vallonsk ardennerhäst. Exempel på sådana musikaliska finesser är en läckert distad elgitarr i Rose som följs av något slags 5/4-dels polskatempo i vackra 1302. Men hela tiden med durspelet i högsätet. Avslutande Berceuse pour Marius har en melodi påminnande om Internationalen och det passar väl utmärkt på denna skiva så rik på influenser från jordens nästan alla hörn.