Melodiös jazz med Dalasinfoniettan Lira Gillar

Rigmor Gustafsson

When you make me smile

Skivbolag: ACT/Naxos
Recenserad av: Eva Nikell
Publicerad: 9 okt 2014

Jag har alltid gillat Rigmor Gustafssons tidiga produktioner – som Plan #46 eller In the light of day – där fina standards blandats med originalkompositioner av henne själv. Jag har även uppskattat hennes presentationer av populära klassiker som Dionne Warwick och Michel Legrand, mycket för de skickliga internationella musikerna och för arrangemangen. Men fångad på allvar blev jag av skivan Calling you, där Rigmor Gustafsson sjunger tillsammans med Radio String Quartet Vienna, denna urskickliga och roliga stråkkvartett. Det samspelet utvecklade även Rigmor Gustafssons röst och artistiska personlighet som jag uppfattade det – hon fick ett naknare, råare uttryck som var välgörande för en vokalist som redan behärskar allt i form av tonbildning och rytm.
Och nu kommer en sorts uppföljare av en helt annan musikalisk karaktär, men där alla dessa ingredienser tagits tillvara. When you make me smile är ett samarbete mellan kompositören/vokalisten Rigmor Gustafssons trio (Jonas Östholm, Martin Höper, Jonas Holgersson) och Dalasinfoniettan. De flesta melodierna har hon skrivit själv till texter av Ollie Olson eller Tomas Bäcklund. I förstone låter det ganska behagligt lättlyssnat men efter några genomspelningar börjar jag lägga märke till de avancerade arrangemangen (Magnus Lindgren, Erik Arvinder, Calle Rasmusson) som gör varje sång unik och bygger broar tillbaka till Rigmor Gustafssons tidigare arbete.
En del spår anknyter till den den amerikanska sångboken; jag kan ibland inte låta bli att associera till Whitney Houston eller Diana Krall, eller Ella Fitzgerald i en julfilm. Men Rigmor Gustafsson lyckas med hjälp av det nya allvaret i rösten, sedan Calling you, göra dessa storslagna sånger – som lätt skulle kunna låta pretentiösa – till något personligt och originellt i varje arrangemang för sig. Hon berättar sina historier via sångtexterna på många olika sätt. Och egentligen är det helheten av text och musik som är det mest väsentliga. Visst handlar många av texterna om kärlek, längtan eller ensamhet, men till skillnad från den amerikanska sångtaditionens ofta melodramatiska teman är de här texterna modiga och vardagliga för människor av i dag.
Så har cirkeln slutits till Plan #46 och In the light of day, med sina tänkvärda kopplingar mellan text och musik. When you make me smile har nu snurrat minst tjugo gånger i min cd-spelare under helgen, den lär snurra där många gånger till.