Tribute to Ndiouga Dieng
Västafrikanskt Lira Gillar

Orchestra Baobab

Tribute to Ndiouga Dieng

Skivbolag: World Circuit/Playground
Publicerad: 7 apr 2017

Tio år har passerat sedan Orchestra Baobabs förra album Made in Dakar. Den senegalesiska orkestern tar igen förlorad tid med en gedigen och dansant skiva som understryker dess storhet, hela tiden med en lättälskad lättillgänglighet och med en lätthet i anslaget.
Tribute to Ndiouga Dieng visar tydligt varför Nick Gold (som ju även gav Buena Vista Social Club en ny karriär) för 21 år sedan ville släppa Pirate’s choice på våra breddgrader. Vid det här laget har den skivan hunnit fylla 35 år sedan dess ursprungliga släpp. Men precis som inför det klassikerstämplade albumet är det bara att kapitulera inför den nya discen. Här finns en självklarhet i musiken som kommer att få även oinsatta lyssnare att bara ge sig hän inför det otvungna svänget. Det här är en skiva du kan ge bort i present till vännen eller släktingen som inte kommit längre än Manu Chao, Buena Vista eller Cesária Évora i skivsamlingen.
Rumbarytmer, manding-melodier och afrokubanska klanger ljuder i rummet och vintern känns som bortblåst i Orchestra Baobabs sällskap.
När presenten är överräckt kan det passa att berätta att albumtiteln Tribute to Ndiouga Dieng är en hyllning till en av Baobabs originalsångare, som gick bort i november. Hans son Alpha Dieng sjunger med orkestern nuförtiden. Förutom veteranen Balla Sidibes sångröst hör vi på skivan även gästvokalisterna Cheikh Lô och tidigare Baobab-medlemmen Thione Seck. Den senare återvänder för en läcker nyinspelning av hans gamla hit Sey. Då har det gått nästan fyrtio år sedan han lämnade orkestern, men här återvänder han till Baobab-rötterna utan att snubbla en enda gång.