Taube på nya vis

Martin Bagge, Jönköpings sinfonietta, Gunnar Erikssons kvartett

Skivbolag: Nilento Records
Recenserad av: Ulf Johanson
Publicerad: 20 dec 2016

Ambitiös och mycket fin samling Taubesånger av den gode Martin Bagge, vissångare, gitarrist och kompositör.
Bagge har gjort en betydande kulturgärning med sina rekonstruktioner av Lasse Lucidors och Lars Wivallius visor från 1600-talet. Men Taube har letat sig in i sångarens föreställningar, bland annat i hans samarbete med Jönköpings sinfonietta. Martin Bagge och litteraturvetaren David Anthin gjorde också en kosterbåtsturné, På kryss med Taube, där körledaren Gunnar Eriksson gjorde dem sällskap för ett par år sedan.
Det är några inspelningar med sinfoniettan som utgör basen på den här skivan, som rör sig kring Taubes märkvärdigt ljusa och glada produktion under krigsåren i 1940-talets början. Vals på Ängön skrev han till exempel 1943. Pärlan på den här skivan är trots allt en senare visa, den inte så ofta hörda Därute så tyst, publicerad första gången så sent som 1964.
Taube ställer sig frågan om konstens roll och kärna i ett samtal mellan fröken Eva och den åldrande herr Brunander, som föredrar sin lokala vik framför det hektiska Paris. Bagge gör den på ett makalöst fint sätt i ett eget arrangemang, mycket stämningsfull och med en också i bildlig mening perfekt tonträff. Gunnar Eriksson följer honom uppmärksamt på melodika.
Flera fina nummer finns här. Martin Bagge har tonsatt I Smögen/Vid Lars Strannes brygga, en dikt på dialekt, framförd av Tomas von Brömssen. Bagge har som estradartist ett lite högstämt tonfall, väl lämpat för scen. Jag tycker inte alltid att det lyfter Taubes lyrik på skiva. Inbjudan till Bohuslän, till exempel, blir en aning för storslagen för min smak.
Det är en anmärkning i marginalen. Jag gillar den här skivan, de fina musikerna, arrangemangen och dess omfattande lilla häfte med fina texter om och av Taube. Och Därute så tyst är fenomenal.