Syrisk qanun- musik

Maya Youssef

Syrian dreams

Skivbolag: Harmonia Mundi
Recenserad av: Filip Bagewitz
Publicerad: 21 feb 2018

Maya Youssef är en syrisk qanun-spelare, ursprungligen från Damaskus men nu bosatt i Storbritannien. Instrumentet qanun är ett arabiskt stränginstrument besläktad med cittran, men med ett komplicerat klaffsystem för att kunna spela Mellan­österns uttrycksfulla kvarts­toner. Qanunens klang påminner om en blandning av en harpa och det mer välbekanta instrumentet oud. Youssef har en lång karriär bakom sig och på albumet Syrian dreams briljerar hon både som virtuos instrumentalist och kompositör. Med sig har hon Barney Morse-Brown på cello, Sebastian Flaig på slagverk och Attab Haddad på oud, alla utmärkta musiker även om det är Youssefs spel som är den stora behållningen.
Musiken är en svit av kompositioner som alla tar avstamp i hennes minnen från hemlandet Syrien, och hennes känslor inför det fruktansvärda krig som aldrig verkar ta slut. Det är ett ambitiöst försök att använda musiken som en helande kraft, och hon beskriver hur hon ser musicerandet som dödens motsats, en livets och hoppets handling. Det är en föresats som hon oftast lyckas väl med, och hon utnyttjar skickligt de arabiska skalornas möjligheter att borra ner sig i själens mörker och skänka tröst.
Med skivan följer också Youssefs tankar bakom alla kompositioner, vilket ger ytterligare dimensioner till lyssnandet. Ibland känner jag dock att kompositionerna hamnar lite i vägen för det känslomässiga innehållet. Det finns ibland en tendens åt lite för mycket virtuoseri på bekostnad av uttryck och innehåll för min smak. Desto starkare blir det i de ögonblick när Youssef lämnar det skrivna och i stället improviserar, då kommer hon åt en närmast elektrisk nerv och intensitet.