Skivrecension

Sumarmorgon
Äldre stråk och nyspråk Lira Gillar

Odde & Holmen

Sumarmorgon

Skivbolag: Heilo/Grappa
Recenserad av: Gunder Wåhlberg
Publicerad: 5 apr 2017

Dela den här recensionen:

Hur äldre norska folkmusikaliska speltraditioner växt fram kan också ha ett ursprung i landskapets natur och topografiska förhållanden. Som i norska Valdres och Gudbrandsdalen som åtskiljs av en väldig ödslig fjällvidd, Valdresflye, förr svår att ta sig över och numera stängd vintertid. Där i dessa nära liggande och djupa dalgångar har två olikartade låt- och spelformer levt kvar som kommit att karaktärisera områdenas lokalt förankrade musik. I Valdres ett mustigt och kraftfullt slåttespel på hardingfela och i Ottadalen ett mjukare, eftertänksamt spel på vanlig fiol.
Nu har två unga spelmän från dessa trakter, Björn Kåre Odde på hardingfela och Sivert Holmen på fiol, mötts på Norges Musikkhögskole med sina musikaliska bakgrunder. I sitt samspel har de enträget arbetat sig fram till en spelstil och ljudbild som ger utrymme för det speciella uttrycket hos både fiol och harding, något som setts som ovanligt.
Som den unga duon Odde & Holmen titulerades de ”årets unga folkemusikarar” under Folkelarm 2015. Nu har de också kommit med sin debut-cd Sumermorgon, där de utvecklar ett unikt samspel som låter de traditionellt rotade slåttarna från Valdres och Ottadalen uttrycka stråkinstrumentens olikhet i klang och karaktär.
Odde & Holmen lyfter på skivan fram en bred och varierad repertoar ur traditionen som spelas med stark personlig inlevelse, några också solo. Det mesta sker i ett inträngande tätt samspel som gör det spännande att urskilja instrumentens egenskaper och de personliga särdrag som spelmännen lägger in i sitt spel.
Bland de 14 numren finns några med en märkligt sugande kvalitet. Det särskilda spelsättet i just dessa slåttar har en enveten upprepningspuls som ger klangen en hypnotisk verkan. I Grihamaren, som är en huldreslått, ger det långsamma tempot framförandet en närmast minimalistisk effekt. I springarslåtten Aslak & Astrid i gorrlauststämning dominerar en mörk och melankolisk atmosfär som gör den till en nedskalad rysare.
Ett oväntat inslag på skivan är också slåttarna från Eivind Groven, spelman och tonsättare, med en komponerad slåttemusik som även fått ta plats i hans symfoniska verk. Några av dessa finns på skivan i starka tolkningar. Dessutom är Grovens Sumarmorgon skivans titellåt där musiken byggs till en vackert gripande stråkmålning.


Fler recensioner

Annonser