Strängalek och näckaspel
Luta, gitarr och stråkar

Tommie & Totte med Magnus och Per

Strängalek och näckaspel

Skivbolag: Terminus
Publicerad: 20 feb 2017

Efter ett folkmusikaliskt uppsving under ett sjudande 1970-tal växte intresset för folkmusiken. Den breddades i utförande, spelformer och repertoar men har också alltid haft kvar sin traditionsmedvetna grund. Äldre spelmän med ett unikt låtmaterial fick en närmast ikonartad status. Detta stora intresse styrde många unga in i eget spel liksom även till dans, där olika nya instrument började användas.
Några av de som vidgade sin spelteknik och repertoar var Tommie Andersson och Hållbus Totte Mattsson som båda studerade klassisk gitarr. Intresset för äldre musik förde dem till spelmansmusiken med dess flerstämmighet och gehörsspel. Med denna inriktning hittade de sitt sätt att spela låtarna på gitarr och luta. De gjorde sig förtrogna med folkmusikens melodi- och stämspel, som alltid utmanat fiolspelmän att utveckla sitt samspel och krusa låtarna till skönhet.
Under en period spelade de tillsamman med Magnus Bäckström och Per Gudmundson, som redan då var kända fiolspelare. År 1983 var de fyra yngre spelmännen svenska representanter vid  EBU-festivalen i samtida folkmusik i England där de framträdde som Nordic Strings. Vid denna tid gjorde skivbolaget Giga den inspelning i Cassels som först nu efter flera förhinder ges ut som cd, trettio år senare. På skivan spelar samma fyra musiker och fiolspelmännen medverkar i en del av låtarna som till största delen kommer ur bördig mylla i Dalarna.
Det finns en viss nostalgi i att i dag lyssna till denna utgåva som inte fick möjlighet att komma ut vid den tid när så mycket hände inom folkmusiken. En viss patina märks också i tonen. Men musikerna drog vidare, såväl inom som utanför landet, och var och en utvecklade ett alltmer personligt och varierat låtspel, såväl individuellt som i olika grupper.