Storied sounds
Fria estniska naturskisser

Tuulikki Bartosik

Storied sounds

Skivbolag: Rootbeat Records
Publicerad: 13 nov 2016

Tuulikki Bartosik är sedan länge en av de främsta estniska dragspelarna och den första i sitt land som ger plats åt sitt instrument inom den skandinaviska folkliga musiken. Hon har studerat vid Sibeliusakademien och har en master i traditionell musik. Hon spelar samman med många av de nordiska fiolspelmännen och har tillägnat sig en bred och kraftfull låtrepertoar. Med sitt melodibas-dragspel har hon kunnat tränga på djupet i det äldre låtspelets särskilda tonalitet och utvecklat den spelteknik hon behöver för att fånga in ett annorlunda folkligt utsirat tonfall. Bakom sig har hon skivinspelningar med olika musiker, nu senast i samspel med ytterligare en dragspelare, engelska Hannah James, på den gemensamma skivan Chatterbox.
På årets nya skiva, som Tuulikki Bartosik kallar sitt första soloalbum, ger hon musiken en frihet att lämna traditionella ramar åt sidan och låta folkliga vindar strömma genom sina egna kompositioner och arrangemang. Med sitt dragspel överför hon på skivan sina upplevelser av naturen, upplevda platser och sin nära omvärld till ett känsligt inlyssnat ljudlandskap. Med instrumentet registrerar hon sina intryck och hennes musik växer fram i en intuitiv process där varje låt har sitt personliga karaktärsdrag. Hon spelar solo i många av sina låtar som ofta växer fram ur svagt framtonande och inledande natur- och röstljud. Dessa försiktiga startpunkter ökar strax till mångskiftande fullödiga stycken, sökande i spännande melodiska riktningar. Förloppen i hennes musik är inte förutsägbara och låtarna därför äventyrligt omväxlande.
På skivan spelar hon också tillsammans med de båda musiker som står henne nära, Timo Alakotila på piano och Villu Talsi på mandolin. Gästar gör även Dylan Fowler på gitarr. Dessa har en samstämmighet med Tuulikki Bartosik i sitt musikaliska sökande och varje låt växer i täta och fria stämmor.