Skivrecension

Sixth sense
Målande postjazziga ljudlandskap

Splashgirl

Sixth sense

Skivbolag: Hubro
Recenserad av: Lennarrrt Olausson
Publicerad: 21 jun 2018

Dela den här recensionen:

Splashgirl öppnar sitt sjätte album med ett mörkt, filmiskt ljudlandskap där en liten spröd pianoblomma försöker växa mitt i det kargt doomiga och vulkaniska landskap som jag tillsammans med ljudvågorna snabbt svävar fram över. Andra spåret låter mig färdas fram på den sibiriska tundran med ett sovjetiskt tåg – stundtals dundrar vi fram över kalla vidder, stundtals går det långsamt genom mörk tät barrskog. Mäktigast är titelspåret där jag med skräckblandad förtjusning dras allt längre och djupare in i en trång grottgång. Men så helt plötsligt utvidgar sig ljudbilden och vi befinner oss i en väldig upplyst grottsal, likt mötessalen i Zion i filmen Matrix.
Sixth sense är delvis inspelad på Island vid samma tidpunkt som förra albumet Hibernation, av Randell Dunn som följt Splashgirl sedan Field day rituals-plattan. Besättningen på denna musikaliska äventyrsresa är som tidigare Andreas Stensland Løwe bland mängder av vita och svarta tangenter, slagverkaren Andreas Lønmo Knudsrød och Jo Berger Myhre, en av Anders Jormins baslärjungar, vilka alla trakterar en mängd instrument. Løwes hårda piano lyckas ofta tränga sig igenom de organiska elektro-akustiska postjazzexperimenten, och blir därmed dominerande i de ljudbilder som fladdrar förbi.


Fler recensioner

Annonser