Jazz-äventyr

Lina Nyberg

Sirenades

Skivbolag: Hoob Records/Border
Recenserad av: Eva Nikell
Publicerad: 14 apr 2014

I höstas, på Stockholm Jazz Festival, framförde Lina Nyberg Band ett beställningsverk tillsammans med Norrbotten Big Band som fick mycket positiva recensioner. Nu kommer en dubbel-cd, där den ena skivan innehåller projektet med NBB (Sirens), och den andra skivan innehåller delvis samma sånger med Lina Nyberg Band (Monsters).
Båda skivorna är omisskännliga Lina Nyberg-verk, där jag får starka associationer till tidigare produktioner som Tellus (2006) men också till West Side Story-skivan som Lina Nyberg gjorde med MusicMusicMusic. Särskilt orkesterverket präglas av denna kombination av närmast symfoniska passager avbrutna av riktigt stökiga, bullriga, besvärliga partier som även påminner om jazzorgelversionen av Prokofjevs Peter och Vargen.
Intressant är också att lyssna till skillnaden i arrangemang i de två sånger – Who shall measure och The monster song – som spelas både med storbandet och med enbart kvartetten.
Lina Nyberg har släppt fjorton skivor i eget namn och samarbetat med många olika svenska jazzmusiker. Det nuvarande Lina Nyberg Band grundlades vid inspelningarna av det som blev till Palaver (2011). Nu har ambitionerna hos sångerskan, kompositören och arrangören Lina Nyberg i samarbete med sin tajta och innovativa kvartett – bestående av Cecilia Persson (piano), David Stackenäs (gitarr), Josef Kallerdahl (bas) och Peter Danemo (trummor) – nått en mognad och trygghet som tillåter dem att i ena sekunden svänga storbandsjazzmässigt för att i nästa ögonblick ösa på som i garagerock plötsligt avbrutet av enkla och rena harmoniska partier som är en lisa för örat.
Tillsammans med Norrbotten Big Band blir denna musikaliska resa till ett jättestort äventyr.