Klassiska bitar

Doug Seegers

Sings Hank Williams

Skivbolag: Capitol/Rootsy
Recenserad av: Magnus Östnäs
Publicerad: 14 jun 2017

Hank Williams går som en röd tråd igenom NewYork-sonen Doug Seegers liv. En bunt Hank Williams-skivor och en gitarr var allt Dougs pappa lämnade efter sig när han lämnade en åttaårig Doug och familjen för att aldrig återvända. Liksom Hank och pappan blev Doug musiker – vägen har varit krokig och kunde liksom för Hank ha slutat för tidigt. Doug hittades i New York av en ung Buddy Miller som lockade med honom till Texas. Efter ett halvår som Duke the Drifter, en klackspark till Williams moniker Luke the Drifter, fick Doug nog av Texas-syltor och hemlängtan till flickvännen i NY.
När Doug Seegers dök upp ur skuggorna och spelade in sin första soloskiva i Nashville 2014 gjorde han Hank Williams There’ll be no teardrops tonight tillsammans med sin gamle wingman Buddy Miller. Williams originalinspelning gavs ut 1949 som b-sida till singeln Mind your own business som nu är en av de tolv klassiker som Seegers ger ut med albumet Doug Seegers sings Hank Williams, inspelad i Rootsy House i Norrtälje.
Seegers håller sig nära originalinspelningarnas känsla och ger ordentligt utrymme åt såväl fiol, som hanteras av Martin Björklund, och åt pedal steel som sköts på allra bästa sätt av Al Perkins och av gitarristen och producenten Erik Janson på Kaw-Liga.
Seegers frilägger sångerna på sitt karaktäristiska sätt och bäst blir det när kompet ligger tajt och lågmält som i fantastiskt fina Ramblin’ man med klassisk yodel, eller inledande Lovesick blues. Doug Seegers sings Hank är en fin introduktion och hyllning till The Hillbilly Shakespeare vars betydelse och grad av popularitet i amerikanskt musikliv närmast kan jämföras med Cornelis Vreeswijk i svenskt. Alla amerikaner kan nynna någon strof ur en Hank Williams-låt – om det så är dängorna Jambalaya eller Hey good lookin’, liksom vi kan nynna med i Hönan Agda eller Cecilia Lind – och trots folkligheten har Williams och Vreeswijk en smärtpunkt och litterär verkshöjd av monumentala mått.
Till den långa listan av Hank-hyllningar måste nyligen bortgångne irländaren Bap Kennedys album Hillbilly Shakespeare nämnas. Liksom Seegers håller sig Kennedy nära mästaren men placerar ändå sin egen själ i sångerna.