Skivrecension

Intrikat och internationellt

Neuköllner Modelle

Sektion 1-2

Skivbolag: Umlaut
Recenserad av: PM Jönsson

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Det svensk-tysk-franska skivbolaget Umlaut, som Joel Grip grundade för över tio år sedan, har hittat en egen fåra i de samtida jazz- och improvisationsscenerna. Skivor med Peeping Tom, Kege Snö och två fantastiska arkivboxar (Johansson/Wallin och Nordström/Johansson/Schlippenbach) tillhör mina Umlaut-favoriter.
Ett kännetecknande drag är ett internationellt perspektiv och Neuköllner Modelle känns som en typisk Umlaut-skiva i det avseendet. Utlandssvenskarna Joel Grip, kontrabas, och Sven-Åke Johansson, trummor, som båda lever i den tyska huvudstaden – Johansson sedan slutet av 1960-talet – och Schweiz-födde Bertrand Denzler, saxofon, strålar samman på klubben Sowieso i Neukölln, Berlinstadsdelen som i ganska många år har varit en samlingsplats för olika kreativa uttryck.
De två långa styckena (uppdelade på varsin sida) rör sig åt olika håll, Johansson kallar dem konstruktiv frijazz respektive icke-expressiv frijazz. Jag är mest förtjust i en lång sekvens på a-sidan när Denzler spelar inåt i cirklande, upprepande rörelser, bitvis snarlikt arabisk musik, Johansson liksom stöter fram rytmer och Grip är lugnet, pulsen, balansen. B-sidan har liknande inslag, med med ett högre tempo. Svårsmält kan man tycka, men när man dyker in i trions musikkropp är det svårt att ta sig därifrån.