Vital bluegrass Lira Gillar

Bobby Osborne

Original

Skivbolag: Compass Records
Recenserad av: Magnus Östnäs
Publicerad: 4 jan 2018

Just när alla årsbästa-listor är skrivna hamnar bluegrass-nestorn Bobby Osbornes fantastiskt fina Original på lasersvarven. Typiskt. Omedelbar revision och tillägg: den 85-årige Kentuckyfödde sångaren och mandolinisten i legendariska Osborne Brothers har sin höga tenor i stort sett bevarad sen genombrottet med Ruby are you mad från 1956 och med sig på nya soloskivan har han, för att nämna några, Sam Bush och Del McCoury ur den äldre generationen och mandolisten Sierra Hull, fiddlaren Mike Cleveland och gitarristen Molly Tuttle ur den yngre.

Men hade inte producenten Alison Brown hört Osborne på en Peter Rowan-session så hade den här skivan aldrig blivit av. En kulturgärning av Nashville-baserade Compass Records. Bobby Osborne tillhör de bluegrassmusiker som skuggade de första pionjärerna Bill Monroe, bröderna Stanley och Flatt & Scruggs, och tillsammans med brorsan Sonny tog han bluegrassen vidare in i elektrifieringen och blev en av den så kallade newgrassens föregångare.

Eight more miles med Sam Bush och Mike Cleveland är tillsammans med Goodbye Kentucky med Del McCoury på understämma en av plattans bästa. Detta är mycket sagt på en platta med få svaga spår. Sverige-bekanta gitarristen Molly Tuttle väver strängar med Vince Gill på Eddie Arnolds sextiotalshit Make the world go away och Sierra Hull och dobrospelaren Rob Ickes visar var gräset är grönast på Bee Gees I’ve got to get a message to you, skivans kanske mest förvånande men klockrena tolkning med ett bluegrassens moderna all star-team.