Besjälad jazz från Sydafrika

Sibusile Xaba

Open letter to Adoniah / Unlearning

Skivbolag: Mushroom Hour Half Hour
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 19 apr 2018

Hör de första ackorden av titellåten Open letter to Adoniah och jag är fast. Det låter som ingenting annat jag tidigare hört. Vackert gitarrspel med en alldeles unik sångstil med höga toner på zulu samt uppfinningsrika, smått överraskande slagverk som allt tillsammans skapar minimalistisk, mycket atmosfärisk och spirituell musik med starka och många repetitiva och improvisatoriska inslag. En av percussionisterna kompsjunger då och då. Swaziland är en annan sådan där urvacker låt som träffar en direkt. Ofta uppstår det ett flow där musiken flödar oförutsägbart men friktionsfritt framåt.
Den häpnadsväckande musiken är svår att genrebestämma. Kanske har upphovsmannen, den sydafrikanska kompositören, akustiska gitarristen och vokalisten Sibusile Xaba just uppfunnit sin egen genre? Själv beskriver han skivan Open letter to Adoniah som att han konverserar med Den Allsmäktige: tackar för sin existens, sin talang för musik och sin dotter Adoniah. Ett slags kärleksförklaring till Kärleken, alltings ursprung.
Visst lutar Sibusile Xaba mot traditionen från KwaZulu Natal-området (där han kommer ifrån) med sitt zulugitarrspel. Men samtidigt tar han musiken vidare så att det verkligen blir något alldeles eget, hans personliga sätt att uttrycka djupet i sin kultur. På skivan kompas han av percussionisterna Thabang Tabanes och Dennis Moanganei.
Dubbeldebutalbumets andra del, skivan The unlearning, spelas av en annan trio – förutom Sibusile Xaba på gitarr hörs Ariel Zamonsky på kontrabas och Bonolo Nkoane på trummor – och innehåller tyngdlös freejazz på global nivå. Mycket originell, besjälad och drabbande debut.