Jazz

Eva Kruse

On the mo

Skivbolag: Redhorn Records
Recenserad av: Carl Magnus Juliusson
Publicerad: 13 nov 2016

Sommaren andas på sin sista suck. Hösten står för dörren. Christian Jormin (som Kruse studerade för en gång i tiden) inleder med ett laddat, suggestivt pianopreludium. Sedan bär det av! På omslaget till tyskan Eva Kruses andra skiva On the mo ser vi henne sitta på Brännö i Göteborgs skärgård på en packmoped (en ”mo”) och med kontrabasen framför sig. Platsen är en klassisk skärgårdsidyll dit mången göteborgare flytt en stekhet sommardag för att bada och varva ner. Men i dag finns ingen tid att lata sig, mopeden som gett namn åt skivan utlovar fart och fläkt.
On the mo är en skiva i rörelse, något som visar sig i titlar som titelspåre, In motion och Stop and go: tre låtar med stark framåtanda, även om tempona inte nödvändigtvis är upbeat. På melodin hör vi Tjadina Wake-Walker på oboe i stämmor med Uwe Steinmetz på sopran- och altsax. Oboen med sin sträva uttrycksfullhet gifter sig fint med saxofonens rundare ton och bidrar till att ge skivan en varm och jordnära karaktär tillsammans med Eric Schaefers stadiga driv bakom trummorna. Det är snyggt och svängigt, och lagom kärvt, ibland bombastiskt rent utav.     Ett fint avbrott finner vi i låten Out of the deep, vacker som en sommarpsalm, ljus och hoppfull, men samtidigt full av vemod, med alltings förgänglighet och sommarens slut i åtanke. Att så också är fallet märker vi sedan i låtar som Winterland, en vacker och stillsam pendang till Out of the deep, samt den kanske aningen otippade Staffan var en stalledräng. Djärvt – eller bara konstigt? Arrangemanget är oavsett klart och finstämt, och både Jormin och Kruse får utrymme att skina. De får det helt klart att funka! Det är en låt som förebådar lucia och får en att tänka på mörka, stjärnklara decemberkvällar.
Ett år går fort. Och snart är det sommar igen!