Skivrecension

Avskalad americana

Dave Rawlings Machine

Nashville obsolete

Skivbolag: Acony Records/Border
Recenserad av: Pierre Eriksson

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Fans av Dave Rawlings energiska gitarrspel har inte varit bortskämda med nytt material de senaste åren. Det har gått hela sex år sedan Dave Rawlings Machine debuterade med A friend of a friend och fyra år sedan samarbetspartnern Gillian Welch släppte sitt senaste alster The harrow & the harvest. Men nu är det alltså äntligen dags. Nashville obsolete, som för övrigt är det sjunde albumet där duon samarbetar, innehåller sju förhållandevis långa låtar signerade Rawlings och Welch, inspelade på analog tape i Woodland Sound Studios i Nashville.
Som sig bör när det handlar om Rawlings och Welch är Nashville obsolete till stor del en avskalad och lågmäld tillställning, där suggestiva berättelser väcks till liv av finstämt gitarrspel och täta stämmor. Det är på många sätt tidlös musik, vars stomme utgörs av gitarr, mandolin, kontrabas och någon enstaka fiol. Musik som lika gärna skulle kunna ha sitt ursprung i Appalacherna för hundra år sedan. Men precis som på A friend of a friend inkluderar Rawlings några låtar som helt bryter mallen, med framträdande stråkarrangemang som snarare ger en känsla av sextiotalsmusik. Nashville obsolete är, likt duons tidigare album, ingen lättsmält anrättning. Men den som ger låtarna lite tid kommer att bli rikligen belönad.