Lappländsk Balkanmusik Lira Gillar

Jaakko Laitinen & Väärä Raha

Näennäinen

Skivbolag: Playground Music Finland
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 26 feb 2017

Det nordfinska etnobandet Jaakko Laitinen & Väärä Raha (”falska pengar”) öser på som de brukar, nu på sitt fjärde album. Pampiga rytmer i en musikalisk röra av sjuttiotalets Finn-hits, tango, ryska folksånger, populärmusik från Grusien, turkiskt, grekiskt, arabiskt, och en stor portion Balkan förstås.
Den kittlande albumtiteln Näennäinen (Skenbar) gör att man spetsar öronen. Solisten Jaakko Laitinen är en rackare till textförfattare (bandet sjunger helt och hållet på finska): kosmologiska kärlekssånger från parallella universum, dystopiska framtidsvisioner om alltings förgänglighet, om verklighet kontra dröm, om illusion kontra simulation, om urhavets mikrobiologi i tidernas begynnelse, om de masker som var och en av oss bär. Och efter varje textrad öppnar sig oanade vyer, tankar och associationer i lyssnarens inre arkitektur som valven i den tranströmerska människan.
Låten Kännissä ja pilvessä (Packad och hög) är en cover på den grekiska haschsången och rebetika-klassikern komponerad av Anestis Delios, nu med finsk text. Valheet ja kahleet (Lögner och bojor) har lånat melodin från en ukrainsk-rysk folkvisa, den finska texten handlar om människans strävan efter att leva i sanning. Allt annat är eget material från text till melodi och arrangemang.
Jaakko Laitinen & Väärä Raha är rätt unika med sin musikmix i Finland, vilket även gett mersmak på flera håll utomlands, till exempel på nyårs-tv i Kazakstan.
Det psykedeliska albumomslaget ger en hint om vad som komma skall: en manifestation av exalterad, finsk galenskap förstärkt med Morgan Nickolay på balalajka, Bjonko Stosic på klarinett och Valtteri Bruun på mandolin och ukulele.