Skivrecension

Folklig americana

Caitlin Canty

Motel bouquet

Skivbolag: Tone Tree Music
Recenserad av: Pierre Eriksson

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Ibland verkar det som om det finns en lista varje aspirerande countryartist måste bocka av: 1) Krossat hjärta, 2) Flytt till Nashville, 3) Ett konstant turnerande som mynnar ut i ett album om att tillbringa stora delar av sin tid på väg någon annanstans.
Caitlin Canty, ursprungligen från Vermont, utgör inget undantag. Men i stället för att välja den mer radiovänliga, renodlade countryfåran, styr Caitlin sin musikaliska resa till ett avskalat, bitvis drömskt americanalandskap präglat av finessrika instrumentala insatser. Med beslöjad röst utforskar hon stillsamt den inre resan lika mycket som den yttre, ofta ackompanjerad av en lidelsefull fiol. Till sin hjälp har hon Noam Pikelny, banjospelare i Punch Brothers, som agerar såväl producent som kapellmästare. Det är till stor del hans förtjänst – och de välspelande musiker han samlat ihop, som lyckas leverera en lagom blandning av twang och akustiskt finstämda toner – att Caitlin Canty känns värd att hålla ögonen på. Och förstås det faktum att hon har talang för att skriva korta, detaljerade och personliga berättelser.
Motel bouquet är inget världsrevolutionerande album, och kan kanske upplevas aningen slätstruket i längden, men i lagom stora doser är Caitlin Cantys meditativa, folkliga toner väl värda att stifta närmare bekantskap med.