Ismusik Lira Gillar

Terje Isungset

Meditations

Skivbolag: All Ice Records
Recenserad av: Carl Magnus Juliusson
Publicerad: 26 apr 2015

Nu ska här snackas is! Is och Terje Isungset. Terje Isungset är slagverkare från Norge, känd för sitt utforskande av olika material och kanske framför allt för sin unika användning av is. Meditations har tagit fyra år att spela in och är en platta med ismusik, något Isungset har hållit på med sedan 2002. Isungset spelar här på isar som är mellan hundra och sjuhundra år gamla från hela världen: från Antarktis, Sverige, Kanada, Arktis, Grönland, Italien, Frankrike, Ryssland och Norge. De flesta inspelningar är dessutom gjorda på samma plats som isen kommer ifrån, ibland under hiskligt kalla temperaturer uppåt 38 minusgrader. Desto kallare, desto bättre sägs det!
Uppsättningen av instrument inkluderar istrummor, horn av is, slagverk av is, krossad is (med ungefär samma funktion som en shaker) och en iceofon. En iceofon låter kanske lite som en blandning av en vibrafon och glas – fast större och skitigare. Dessutom spelar Svante Henryson iscello på ett av spåren. (Jag rekommenderar starkt att gå in och söka efter bilder och videor på det här.)
Meditations är en orgie av ljud och klang, full av vatten som porlar och vindar som viner. Det är en effektfull skiva i dubbel bemärkelse. Klangerna från de olika isinstrumenten blandas fint samman med de från sång (Isungset, Lena Nymark, Arve Henriksen), trumpet (Henriksen), bas (Anders Jormin), viola d’amore (Mats Edén) och cello. Ovanpå detta ligger det sedan keyboards och elektronik av Reidar Skår som skänker skivan en mustig och nästintill monumental ljudbild i all sin storslagenhet.