Skivrecension

Rått och rotat Lira Gillar

Sara Parkman & Samantha Ohlanders

Matriarkerna

Skivbolag: Kakafon Records
Recenserad av: Magnus Östnäs

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Med en sportfloskel skulle man kunna säga att folkmusikern Sara Parkman går från klarhet till klarhet. Förra årets soloskiva Sara Parkmans skog är ett statement i ny svensk folkmusik som förirrat sig in i såväl gistna fäbodar som berlinska klubbscener och kommit ut med något nytt och eget. Skivan kom något i skymundan av Saras och Samantha Ohlanders succé med föreställningen Fäboland som turnerade runt i landet med utsålda föreställningar på Mosebacke som ett befästande av att den moderna folkmusiken i Sara och Samanthas tappning hör den samtida staden till.
Nu kommer det tredje steget i Sara Parkmans trestegsraket: skivan Matriarkerna tillsammans med Samantha och de banbrytande musikerna från generationen före Sara och Samantha: Susanne Rosenberg, Lena Willemark, Ellika Frisell, Agneta Stolpe och Marie Selander.
Det är storartat med all denna excellens som bidrar på var sitt spår på plattan och som tillsammans avslutar med tradlåten Lammena, eller Vaggvisa från Älvdalen som Frifot kallade den. Sara och Samantha vilar på matriarkernas axlar, men i slutet av dagen är det ju ändå så att de bevisligen står på helt egna ben. Det är skitigt och rått, fyllt av mylla och bark och samtidigt så rågat med briljant spelmanskap och skir skönhet.