Lubbock (on everything)
Texastrubadur Lira Gillar

Terry Allen

Lubbock (on everything)

Skivbolag: Paradise of Bachelors/Border
Publicerad: 18 dec 2016

En lyxig, utvikbar cd-utgåva (som härmar en lp) med ett 52-sidigt häfte som berättar allt du vill veta om denna kultklassiker – och lite till. En kärlekshandling tillägnad en skiva som ursprungligen släpptes 1979.
Terry Allen är en väldigt speciell konstnär, som är just det: en artist och konstnär. Hans konst hänger att beskådas i museum, han har samarbetat med musikartister som spänner från Lucinda Williams till David Byrne (den senare skriver i häftet). Ingen raka-vägen-till-saloonen-country-artist alltså. Om nu såna egentligen finns i verkliga livet.
Lubbock (on everything) är en sångcykel som berättar historier om olika karaktärer i Terry Allens hemstad Lubbock i västra Texas och annorstädes. En stad som fött legendariska sångare som Buddy Holly, countrystjärnan Mac Davis och den minst sagt spejsade Ziggy Stardust-influensen The Legendary Stardust Cowboy. Någonstans mitt i detta finner vi Terry Allens musik och texter, som dock har en mer litterär, iakttagande kvalitet än nämnda artister. Allen ligger definitivt närmare exempelvis Guy Clark och har dessutom en satirisk ton som distanserade honom från countryetablissemanget. Följdriktigt har Lubbock (on everything) förpassats till kultfacket, en bortglömd skiva som få känner till men de som hört den ofta håller väldigt varmt om hjärtat.
Föreliggande utgåva har remastrats från originaltejperna under överinseende av Terry Allen och innebär att vissa justeringar gjorts för att rätta till underligheter som plågat tidigare pressningar, som hastighetsförvrängning och annat. Problemet är bara att texten är så förbålt liten i cd-häftet att förstoringsglas borde ha bifogats. Jag blir väldigt sugen på att skaffa den ännu lyxigare dubbel-lp:n med större format på foton, text – ja (på allt).