Överjordiska tamburarytmer Lira Gillar

Söndörgő

Live wires

Skivbolag: Riverboat Records
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 4 apr 2017

Den ungerska kvintetten Söndörgő spelar frenetisk folkmusik, dock inte med en massa fioler och blåsinstrument som man skulle tro, utan med det mandolinliknande stränginstrumentet tambura i spetsen – men i total harmoni med ackompanjerande flöjt, dragspel, saxofon, handtrummor och vokala insatser (de få gånger de dyker upp, albumet är mestadels instrumentalt).
Och så de spelar! Rasande kvickt och nervigt, oemotståndligt charmerande, vigt och virtuost med oklanderlig teknik! Musiken vibrerar, den bara fräser iväg …!
Albumet samlar gruppens liveframträdanden från konsertscener runt om i Europa under åren 2010-2015. Gruppens musik är till stora delar rootsmusik från Ungern (upptäckt av de gamla mästarna Béla Bartók och Tihamér Vujicsics) men de djupare rötterna går till hela Östeuropa och Balkanområdet, till bland annat den serbiskkroatiska minoritetens (som levt i Ungern i över 300 år) traditioner. Denna tamburamusik är inte alltid så välkänd ens i dagens Serbien och Kroatien.
Detta album är dock helt eget material, påstås det i albumhäftet. Dock vet jag att det inte stämmer när det gäller sista låten i alla fall. Den åh så vackert melankoliska, gamla, makedoniska folk- och kärlekssången Jovano avslutar albumet framförd av en mäktig supersammansättning där Söndörgő spelar tillsammans med den makedonsk-romska saxofonisten Ferus Mustafov, med Vujicsics Ensemble och med några framstående vokalister.
Gruppen spelar med sådan energi och entusiasm, fingerfärdighet och smittande glädje att det får en att undra om de kommer från någon annan dimension för att gästspela på vår planet. Vilket vaket, busigt och livskraftigt live-, party- och dansband!