Live at Rockpalast
Rock- och folkgitarrist

Richard Thompson Band

Live at Rockpalast

Skivbolag: MIG Music
Publicerad: 4 jun 2018

Rockpalast är ett tyskt tv-program som visar livekonserter med aktuella och populära artister. Programserien startade 1974 och finns fortfarande och under årens lopp har man haft besök av artister från John Cale, Ry Cooder och The Who, till Van Morrison, Lynyrd Skynyrd och Richard Thompson.
Två av Richard Thompsons konserter finns nu utgivna på både cd och dvd. De spelades in i början av december 1983 och slutet av januari 1984, efter det att Richards äktenskap och artistiska samarbete med frun Linda hade upphört (deras sista gemensamma turné var en dokumentation av ett imploderande förhållande och fick smeknamnet The Tour from Hell) och Richard hade släppt sin första soloplatta på elva år, Hand of kindness.
Textmässigt var Hand of kindness en ganska typisk Thompson-skiva, men musikaliskt var den betydligt mer upptempo och livsbejakande. Och det är denna gladare, mer extroverta Richard Thompson som man ser framträda på Rockpalast, på en liten scen inför entusiastiska fans i Hamburg 1983 och på en gigantisk scen inför en komfortabelt sittande publik på musikmässan Midem i Cannes 1984, vilket inte påverkar bandet något nämnvärt.
Stommen till båda konserterna är hämtad från Hand of kindness, med en god portion spår från den föregående skivan Shoot out the lights plus ett par instrumentala engelska danslåtar från 1600-talet, Glenn Millers Pennsylvania 6/5000 och en bunt rock‘n’roll-extranummer: Great balls of fire, Highschool hop och Bim Bam Boos Can’t sit down (Midem-publiken fick inga extranummer, för nästa artist stod och väntade på sin tur).
Låtlistan har flera höjdpunkter: den mystiska Night comes in, med sina beslöjade orientaliska harmonier och sufibudskap; de magnifika Shoot out the lights (med ett katartiskt gitarrsolo) och Back street slide; den tårdrypande balladen How I wanted to och livet-som-ett-nöjesfält-allegorin Wall of death.
Thompsons band består här av samma musiker som medverkade på Hand of kindness: gamla Fairport Convention-kollegorna Simon Nicol (gitarr), Dave Pegg (bas) och Dave Mattacks (trummor), Pete Zorn och Pete Thomas på saxofoner, men med Alan Dunn som ersättare för John Kirkpatrick, på dragspel. På januarikonserten har Pegg ersatts av Rory McFarlane och Mattacks av Gerry Conway.