Skivrecension

Kammarmusik på oud och stråkkvintett

Rahim AlHaj

Letters from Iraq

Skivbolag: Smithsonian
Recenserad av: Filip Bagewitz

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Den irakisk-amerikanske kompositören och oudspelaren Rahim AlHaj har med Letters from Iraq skapat en ambitiös svit av åtta stycken för oud, stråkkvintett och slagverk. Utgångspunkten är åtta brev från Irak som var och en berättar en historia från hans krigshärjade hemland, alla skrivna under perioden från Saddam Husseins tillfångatagande i 2003 till nutid.
Varje historia har AlHaj gestaltat i musikalisk form med den kompositionsteknik som kallas programmusik, det vill säga instrumentalmusik som skildrar en konkret berättelse. Den musikaliska inspirationen hämtas både från den europeiska konstmusikens romantiska period, den irakiska musiktraditionen och från filmmusik. Till varje stycke bifogas även den tillhörande historien, vilket verkligen ger musiken en extra dimension.
Den fina ambitionen att skapa en musikalisk dokumentation av dessa fruktansvärda berättelser når tyvärr ändå inte ända fram. Stundtals är det vackert och gripande, och vissa partier frammanar den underbart nostalgiska melankolin i en gammal svartvit film. Men alltför ofta gör det romantiska och programmusikaliska anslaget att det hela spårar ur till en övertydlig känslosmet, en sliskig såpoperakänsla som i mina öron snarare banaliserar berättelserna än skapar en fördjupad förståelse.
Skivan lider också av ett ganska torrt ljud som varken gör ouden eller stråkinstrumenten rättvisa. Däremot blir det riktigt bra i de partier där AlHaj improviserar på sin oud. Då visar han upp ett fantastiskt känslosamt och intrikat spel som jag verkligen skulle vilja höra mer av.