Jazz

Christian Wallumrød Ensemble

Kurzam and fulger

Skivbolag: Hubro Records
Recenserad av: Carl Magnus Juliusson
Publicerad: 20 dec 2016

Christian Wallumrød Ensemble har tidigare släppt fem hyllade album på skivbolaget ECM, senast i ledet den mörka och allvarliga Outstairs från 2013. Men i och med soloalbumet Pianokammer från förra året, bytte Wallumrød till det norska skivbolaget Hubro Records. Och här kommer första skivan signerad hans ensemble på samma bolag.
Vissa saker är sig lika från ECM-tiden – andra nya. Kurzam and fulger är ljusare och lättsammare på något sätt. Experimentell och nyskapande, men kanhända på ett mer anspråkslöst vis. Den är mer experimentell i vissa bemärkelser, men på samma gång mer lättlyssnad – en paradox man knappt trodde var möjlig. De olika instrumenten är färre; ändå känns klangerna rikare och mer utmejslade.
Kurzam and fulger är en skiva full av glada överraskningar. Inledningsspåret Haksong (som även finns med på Pianokammer) är en poppig och beatig låt, med vissa oväntade kromatiska tongångar, och som avslutas med en form av gemensamma glissandi som både är innovativa och otroligt vackra. Fulgsam består av ljusa klanger, lagda efter varandra. Phoniks låter som vinden (som Atmosphères av György Ligeti skriven för jazzensemble). Arpsam är en långsam pianokontemplation, med vackra sus i bakgrunden, som påminner om ett ödelandskap. Det melodiska materialet består av spänstiga, men sparsmakade, figurer som repeteras om och om igen, meditativt, och med små oväntade dissonanser som var och en blir av högsta vikt. Med små medel skapar de något nytt och högst intressant – och otroligt fint.