Kobani
Turkisk folkrock

Ferhat Tunç

Kobani

Skivbolag: Kirkelig Kulturverksted
Publicerad: 2 maj 2016

”Jag fångades under regnet, korsade floder, passerade berg, längs vägen”. Så sjunger Ferhat Tunç (fast på turkiska) i en slags självbiografisk sång. Den är även skriven i syfte att fira trettio år som artist. En inte helt dyster text, men för övrigt handlar skivan nästan uteslutande om våld och mänskligt lidande bland kurder, armenier och andra utsatta folkgrupper på den turkiska halvön.
Det handlar om tre kvinnliga kurdiska politiker som blir mördade i Paris 2013. Tunç sjunger om IS-attacken på 102 människor i en fredsdemonstration i Ankara den 10 oktober 2015. Där finns också en sång av poeten Alişer som tillsammans med sin hustru blev mördad och fick sitt huvud avhugget och levererat till den turkiska regeringen 1936.
En rent ut sagt bedrövlig skiva innehållsmässigt, men viktig. Ferhat Tunçs har förmågan att förmedla detta med sin smäktande sångröst, delvis tack vare hans tydliga och personliga typ av vibrato. Musikaliskt är influenserna rock, schlager och folkmusik. Hade gärna hört en skiva mer dominerad av folkmusiken. Skivan är en norsk-turkisk produktion med många musiker från båda länderna. Arrangerat har Osman Ismen gjort, med hjälp av Knut Reiersrud som också spelar gitarr på inledande Anne Beni Haziranda Bul. Den är faktiskt lite gubbrockig, en aningen märklig upplevelse eftersom det handlar om polisbrutalitet och dödade frihetskämpar. Den som kan släppa sina fördomar mot musik som andas lite melodifestival får här en samling viktiga texter med en sångare väl värd att fördjupa sig i. På Demi Emirxani sjunger Tunç i ypperlig duett med Mari Boine, som om de aldrig gjort annat.