Bosnisk soulfunk

Bosnia Express

Himzo & Hendrix

Skivbolag: Balkan Blues Company/Perro Negro Records
Recenserad av: Daniel Gustavsson
Publicerad: 25 jun 2014

Bosnia Express grundades 2001. Sedan dess har bandet turnerat över hela Europa samt tilldelats Västra Götalands kulturstipendium, Angereds kulturpris och Samis kulturpris. Bandet har tidigare släppt Göteborg sevdah blues (2003) och Too much Balkan business (2009). Bandet utgår från genren sevdah, vilket högst förenklat är bosniska soulsånger. Men de har tillfört bluesrock, romska tongångar och Jimi Hendrix-funk i ett alldeles eget galet hopkok.
Det låter inledningsvis verkligen helt galet, men när man ser var bandmedlemmarna kommer från blir det inte lika galet. (?? ÄNDRA!!!) Sångaren Nappe kommer från Bosnien medan gitarristen Riki kommer från Serbien. Dragspelaren Muljo kommer från Montenegro, keybordisten Minotaurus från Makedonien, slagverkaren Jugo och trummisen Zenki kommer båda från Herzegovina medan basisten Da Drew kommer från USA och gitarristen och munspelaren Jungle Jim kommer från Sverige.
De är alla oerhört duktiga musiker och har en entusiasm som smittar. Egentligen påminner bandet en hel del om finska Leningrad Cowboys, fast med balkantouch istället för den finsk-ryska ådran. Entusiasmen, humorn och kompetensen är detsamma. Det går helt enkelt inte att sitta still när bandet drar igång oavsett om det är svängiga Kraj pendzera rokeri star, den sjutton minuter långa instrumentalgalenskapen Belaj eller funkiga Bijelio cigo.
Detta glädjespridarpiller har gått varmt hemma i skivspelaren och kommer garanterat att göra det länge till. En av de mest uppiggande skivor jag någonsin hört.