Glödande jazz

Malin Wättring 4 & 8

Glöd

Skivbolag: Havtorn Records
Recenserad av: Lennarrrt Olausson
Publicerad: 22 jun 2015

Innan vi börjar utforska debutdubbelvinylen Glöd går vi igenom de medverkande i Malin Wättrings två improviserande grupper som medverkar på albumet. I kvartetten Malin Wättring 4, ingår förutom saxofonisten Malin själv Naoko Sakata på piano, Anna Lund bakom trummor och Donovon von Martens på bas. Den andra gruppen består av Malin Wättring 4 plus Stina Larsdotter med cello, Isak Hedtjärn på klarinetter och Signe Dahlgreen även hon klarinett men även saxofon, samt Karin Verbaan med flöjt och röstakrobatik.
Till detta vill jag även addera Johannes Lundberg som spelat in och mixat detta album så att alla instrument delar ljudbilden systerligt och broderligt. Inte nog med det han fått till så alla instrumenten är liksom nära, nästan som om att jag sitter i dom och lyssnar. Helt fantastisk lyssnarupplevelse!
Albumet Glöd börjar med lätt piano- och blåsdominerad småstökjazz. Andra spåret startar med svävande utforskande saxofon, följt av piano och så trummor med basen som tassar runt denna laid-back smoothjazziga Vildvittra. Sen blir det experimentell, organisk Glöd, kring vilken Wättrings saxofon kretsar likt en insekt, vilket får mina tankar att gå till Martin Küchens 9 änglar.
Och C, vi har kommit till Havet, då kvartett övergår till oktett. Här bland de instrumentala vågorna tränger efter en stund Karin Verbaans röst fram och väcker såväl strandfåglar som minnen från Lina Nybergs tidiga Moserobiesläpp. På Slinger blir det mer småstök kretsande kring Larsdotters magiska cellospel. Och så är vi framme vid sista spåret. Det startar med försiktigt strängaspel tillsammans med Verbaan, som nu fått upp glöden så att hennes röstakrobatik ger Sofia Jernberg-vibbar. Musiken växer, transformeras och ut ur mina högtalare kommer drygt fyra minuter senare ett rytande ryskt dieselgodståg.
Trots enorm bredd hålls Glöden samlad. Den blossar upp då och då och lyser upp både ljudrummet och stjärnorna. Det är en fantastisk och hypnotiserande Glöd. Den gör mig rörd och jag vill genast börja om från början.