Skivrecension

Minst sagt multiinstrumentalist Lira Gillar

Efrén López

El fill del llop

Skivbolag: Buda Musique
Recenserad av: Rasmus Klockljung

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Det finns två alternativ. Antingen lever Efrén López i en värld där dygnet har många gånger fler timmar än för oss andra, eller så är han groteskt talangfull. Sedan drygt femton år har denne katalan turnerat och gjort skivor med sanslöst många artister och egna grupper inom folkmusik och medeltida musik, och han har lärt sig bemästra otaliga stränginstrument och traditionella musikformer från Mellanöstern, Sydeuropa och Asien (på hans webbsida listas ett sjuttiotal instrument och ungefär lika många artister respektive plattor).
Trots, eller kanske snarare på grund av, denna digra produktion har han inte gjort någon soloskiva förrän nu. El fill del llop ger en bred men oundvikligen inte komplett översikt över López mångsidighet. Här nöjer han sig med att spela omkring tjugo instrument, bland annat oud, vevlira, bandlös gitarr, gotisk harpa, santur och flera instrument ur den turkisk-kurdiska saz-familjen. Dessutom får han hjälp av en mängd gästmusiker.
Låttitlarna är på ett flertal språk, från farsi till franska, och här finns inspiration från traditionell musik från Grekland, Turkiet och många andra platser. Alla utom ett spår är skrivna av López, ibland tillsammans med gästerna. Spelskickligheten och kompositionerna håller förstås högsta klass rakt igenom, och för mig som har följt Efrén López karriär under många år är det en ren njutning att lyssna på El fill de llop. Helt lysande!