Eilov
Hardingspelets mästerliga utmaningar Lira Gillar

Gro Marie Svidal

Eilov

Skivbolag: Lærdal Musikkproduksjon
Publicerad: 20 dec 2016

Landskappleiken i Norge är en tävlingsform för traditionsmusiker där de mäter sin spelskicklighet i ett arrangemang som fortlevt under lång tid. Ända sedan 1896, med några korta uppehåll, har kappleiken som ”tevling i nasjonalspel” funnits för hardingfela. Senare har också införts vanlig fela och därefter även dans och kveding.
Denna både folkliga och professionella tävlingsform har alltid utmanat erfarna norska spelmän att ligga i framkant i sitt hardingspel. I denna spelskicklighet ligger en djup erfarenhet av låtspelets krav och en djupare kännedom om repertoaren. Åtskilliga är de mästarspelmän som genom tiderna tävlat med varandra för att vinna A-klassen
och kunna kalla sig National Champion on the Hardanger fiddle.
En av de främsta bland dessa champions är hardingspelmannen Gro Marie Svidal som 2014 vann utmärkelsen i konkurrens med många andra elitmusiker. Efter sin framgång ville hon spela in denna sin andra solo-cd, hennes första kom 2009. Den nya inspelningen innehåller ett genomtänkt utval av slåttar, med många som slipats fram i lång tradition av hennes föregångare, nu burna av hennes eget stilfulla spel och uttryck.
Hon är uppvuxen i den musikmiljö som finns i Sogn og Fjordane och bland de föregångare som finns där. Sedan unga år har hon levt med hardingfelan som följeslagare och spelar bland annat slåttarna därifrån och Hordaland. Hon är gediget utbildad vid Ole Bull Akademin och Norges musikhögskola och arbetar sedan många år som fri spelman inom både musik, dans och teater.
Hon har en stor varierad repertoar efter en lång rad kända hardingspelmän hon lyssnat till och lärt av. Arkivinspelningar med tidigare slåttebärare har givit henne en närmast osviklig känsla för hur slåttespel kan förändras över tid. Hennes drivkraft och energi gör det viktigt för henne att lära känna spelstilar och forma personliga uttryck i sitt eget spel. En lättgänglig och mogen stil med ett eget tonfall i slåttemusiken har gjort henne till en både känd och uppskattad profil som kringresande mästarspelman.