Du sålde min biljett – Ellen Sundberg sjunger Kjell Höglund
Ingen enkel biljett

Ellen Sundberg

Skivbolag: Rootsy/BMG
Publicerad: 16 feb 2018

När Ellen Sundberg äntligen väljer att sjunga in en hel skiva på svenska tar hon sig an låtar ur Kjell Höglunds digra katalog. Och nu när kompositören enligt egen utsago pensionerat sig – Höglund har blivit gammal, som det heter i visan – kanske detta är enda sättet att tillgodogöra sig Höglunds musik i ny tappning. Eller, nja, höglundska musikvänner som forna KSMB-mannen Johan Johansson kommer knappast att låta oss glömma bort Östersunds pärla i första taget.

Tidigare har vi hört den Bjärmebördiga Ellen Sundberg i diverse sammanhang kring bokningsbolaget tillika skivetiketten Rootsy. Bland annat var hon med på tv-kändisen Doug Seegers välbesökta första Sverigerunda, och så har hon förstås turnerat med psykedelia-country-kompisen Israel Nash Gripka. På egen hand har Ellen Sundberg på blott fem år fått ett gediget rykte om sig att vara en röst och låtskrivartalang att räkna med. Skäggiga farbröder och gummor har viftat med skyltar markerade ”Neil Young”, ”Bob Dylan” och nyss nämnda ”Israel Nash Gripka”. Vill du göra det lätt för dig öppnar du lådan märkt ”First Aid Kit” också.

Skivan Du sålde min biljett följer på 2016 års album Cigarette secrets som gästades av Garth Hudson och fick ett varmt mottagande, och bör gå ett lika ömsint öde till mötes. Ellen Sundberg gjuter nytt liv i Höglunds unikt finurliga och högst mänskliga låtvärld; till synes utan några gester alls blir både ord och toner som nya. Där kompositionerna tidigare i vissa fall klätts i en tidstypisk ljuddräkt, känns inramningen på Du sålde min biljett blott tidlöst självklar.

Ellen Sundberg har valt bort välspelade nummer som Jag hör hur dom ligger med varann och En stor stark. Ett smart drag, även om Man vänjer sig slinker med här, trots rader som ”man köper lite porr i en tidningsautomat / och går hem och onanerar”. Eller så är just ”trots” ledordet? ”Outsägligt torftigt” är det i alla fall inte. Hon vågar sig till och med på den långa Häxprocess från 1973, och får den att skina likt en arkeologiskt uppgrävd och kärleksfullt putsad juvel hela vägen från inspelningsstudion uppe i Kiruna.

Att Ellen Sundberg är från Bjärme i Näs församling i Jämtland ter sig fullständigt logiskt om vi betänker att även Bodil Malmsten kommer från byn. Samma exakthet och eftertänksamhet präglar dem bägge. För att inte tala om föremålet för tolkningarna, som ju också är från trakten. Höglund, en till synes outsinlig Kjell att ösa ur.