Despite the dark
Skotsk folk

Rura

Despite the dark

Skivbolag: Rura Music
Publicerad: 4 okt 2015

Adam Holmes är en mångsidig herre. Somliga läsare har kanske hört hans rootspop/band The Embers – tänk John Martyn eller Bon Iver möter The Band – eller till och med hiphop-projektet Bang Dirty? Här hör vi honom sjungandes i det skotska folkmusikbandet Rura, som spelade på årets Stockholm Folk Festival. Där gjorde bandet stor succé – och nog tål det att lyssnas på i skivform också. Fiol, flöjt, säckpipa och det irländska slagverksinstrumentet bodhrán står för traditionerna men de möter lätta uppdateringar från exempelvis minimalismens område och en rättfram rockattityd. Musiken kan gå undan i ett hisnande tempo och tajta arrangemang, men också sjunka in i reflekterande, mörkare sinnesstämningar. Muskulöst, musikaliskt, poetiskt och progressivt (i ordets lexikaliska innebörd) om vartannat.
Det hela spetsas med lätta inslag av electronica, mycket tack vare skivans producent: Ali Hutton från The Treacherous Orchestra. Den skotska poeten och nationalhjälten Robert Burns får en av sina dikter tonsatt – ja, ni hör ju hur nytt möter gammalt hos Rura. Det finns också en mörk underton i mycket av musiken, som en varning om tider som nalkas.
Tre år har hunnit gå sedan debutalbumet och nu har Rura en ny gitarrist i Adam Brown. Sedan tidigare ingår tre finalister från BBC Radio Scotlands ”Young traditional musician of the year” och så David Foley som kunnat stoltsera med att ha varit irländsk bodhran-champion. Ni förstår att det finns resurser i Rura. Vilken tur att de själva vet hur de ska tillvara på dem.