Nutida swing

People Swing Orchestra

Delight

Skivbolag: Imogena Records
Recenserad av: Anne Brügge
Publicerad: 14 nov 2016

Det är litet utmanande med en cd-titel som betyder förtjusning, välbehag, nöje, men dessa sensationer är precis vad som uppstår vid lyssningen. Och mer: beundran och längtan efter att få se och höra bandet live och dansa lindy hop.
People Swing Orchestra gör något vi mest sett inom andra genrer än swing, de blandar traditionsmaterial med nytt och texter direkt från nutiden. Gruppens trombonist Gustav Davidssons har gjort Fredag, och Hanna Johansson sjunger: ”Jag, jag bryr mig inte om vad du gör, ändå så är dina ord överallt, men det är ju ändå liksom kul att du pratar på, hoppas att du inte märker att jag sitter och tänker på annat.” Som tankebubblor i en seriestrip i ett feministiskt magasin och sjunget med den käcka 20-talsknyck på nacken som passar utmärkt i swing.
Samme Gustav har komponerat titelspåret People Swing Delight, också som en ordlös rapport från dagens Göteborg, med trängsel i blåset där alla vill stå längst fram med sin lilla stump. Slagverkaren Anton Jonsson vinner.
Skivan börjar med en riktigt spirituell och svängig Basin Street Blues där Hanna Johansson har största omsorg om minsta detalj och varje frasslut. Det är mycket blås på skivan, men just här har Hampus Eiderström Swahn ett härligt gitarrsolo. Puttin’ on the Ritz körs i för rasande fart, det är tydligen väldigt bråttom att klä sig fint för att gå på lokal. Nostalgiska Georgia on my mind lufsar däremot på skönt liksom den följande Greveholm, också av Gustav Davidsson, som gett sig själv tillfälle att sväva ut, medan kontrabasisten Felisia Westberg och Anton vid trummorna lägger ett tryggt golv underst.
Det är Hannas sång som ger den här skivan extra personlighet. När hon fladdrar ut i ordlös improvisation får en vilda Babs- och Fitzgeraldvibbar. Ella debuterade faktiskt vid 17 års ålder, Hanna låter ibland på höjden som en behagfull ung dam, men har också pondus i lägre register. Det blir spännande att följa henne och bandet vidare.