Damar
Bosnisk folksångerska Lira Gillar

Amira Medunjanin

Damar

Skivbolag: World Village/Naxos
Publicerad: 5 apr 2017

Sevdah är en kärleksdiktning med rötter i Orienten. Ett arabiskt ord för svart galla; orsaken till att vi drabbas av melankoli. Sevdah – eller sevdalinka – kallas också den melankoliska folkmusiken från Bosnien och Hercegovina för vilken Amira Medunjanin är en sån lysande ambassadör. Den Sarajevofödda sångerskan Amira Medunjanin har släppt flera skivor med sevdah tidigare, men det här är första gången hon använder sitt efternamn, och första gången hon får någon större spridning i Sverige.
Musiken är lite som en bosnisk version av blues. Det här är intim, nära musik med mörka skuggor, musik för överlevnad. Den som vill kan höra ekon av Argentina, Japan, Oran, Medelhavet.
Amira Medunjanins sångröst är en sån där röst där smärtan hela tiden ligger som ett extra filter under ytan. Att jämföra med någon som Billie Holiday eller Édith Piaf är inte helt tokigt, men samtidigt missvisande då Amira Medunjanin i så mycket är sin egen, unika stämma. En stämma som tar tillvara på sitt lands musiktraditioner men varsamt lyfter in dem i samtiden, utan några krystade ornamenteringar. Damar rymmer även en gammal folksång från Sarajevo och någon aningen mer uppåt serbisk sång.
Vapendragaren Bojan Zulfikarpašic, fransk-serbisk jazzpianist och Amiras medproducent till Damar, är lika mästerlig i att välja det sparsmakade och hudlösa som så perfekt samspelar med Amira Medunjanins uttryck. Boško Jovic bidrar med flamencofärgad gitarr och har även skrivit titelspåret där jazziga pianoklanger möter Amiras djupa stämma.