Musiketnologi-arkeologi

Deben Bhattacharya

Colours of raga – Musical explorers

Skivbolag: Arc Music/Naxos
Recenserad av: Kalle Tiderman
Publicerad: 17 okt 2017

Arc Music inleder med denna cd- och dvd-serie centrerad kring de tappra musiketnologer som under förra seklet, långt före internet och Spotify, reste jorden runt och spelade in traditionsmusik av vitt skilda slag för att sprida över världen. Först ut presenteras indiern Deben Bhattacharya (1920-2001) som spelade in musik från över trettio länder för en mängd olika skivbolag. Inte minst hade han ett långt samarbete med Rikskonserters etiketter Expo Norr och Caprice.
Colours of raga är sammanställd och annoterad av en världsmusikens tungviktare, Songlines-redaktören Simon Broughton. Serien är en bra idé och Arc Music har satsat seriöst. Musiken är en blandad kompott av informellt inspelade stycken, de flesta från Bhattacharyas första inspelningsresa till Indien 1954. Det är, bland en del bakgrundsljud, musik på traditionella instrument som sitar, rudravina, shehnai eller bansuri, plus ett 28 minuter långt solostycke på surbahar inspelat 1968. Med en historiens lätta ironi skall alltså musik som en gång skulle spegla Indien, nu spegla sin förmedlare.
Men Arc borde tänka mer på form och förpackning, speciellt i en satsning som denna. Dvd:n innehåller den halvtimmeslånga filmen Raga från 1969, presenterad med charmig folkbildartorrhet av violinmästaren Yehudi Menuhin. Tyvärr är filmen helt orestaurerad och sprakig, knastrig och blek. Svårt att se förbi det år 2017. Vidare är Arcs utgåvor generellt visuellt maximalt osexiga, vilket är synd eftersom bolaget med hyfsat enkla medel säkert hade kunnat göra musiken och musiketnologerna mer aptitliga.