Skivrecension

Ljudkonst

Roscoe Mitchell

Bells from The South Side

Skivbolag: ECM/Naxos
Recenserad av: Jan Anders Jatte Eriksson

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Roscoe Mitchell, 75-årig legend och saxofonist som var med och bildade Art Ensemble of Chicago i mitten av 1960-talet. AEoC är den mest utvidgande och fantasifullaste grupp som funnits, och fortfarande finns; kan upplevas på Café OTO i London 15 oktober, och Roscoe Mitchell är med!
Personligen drabbades jag av Roscoe Mitchell på Stockholms Jazzfestival i fjol, då ensam med den lätt galna japanska slagverkaren Kikanju Baku. Herregud vilket härligt utmattande oväsen! Baku är med även på den här dubbel-cd:n, nu tillsammans med medlemmar från Mitchells olika trios. Även här drabbar ett hiskeligt oväsen, frenetiskt trummande, sirener, visslor, hesa grymtningar och eldfängda löpningar från Mitchells saxofoner, men också ett stilla rassel, glesa stötar från trumpet och saxofon, glimtar av ett lyriskt piano.
Något sväng i vanlig mening finns knappast även om en överraskande glimt av New Orleans plötsligt dyker upp. Det stilla stycket Six gongs and two woodblocks doftar österland, Tibet, regnskog och kvittrande fåglar. Avslutande 26 minuter långa liveinspelade Red moon in the sky, där alla 14 musiker bidrar till stegrande kakofoni, avbryts plötsligt efter 17 minuter av ett elegant piano, svängande bas, cymbalspel, ensembleblås och känslig saxofon av Mitchell. Stycket övergår till välbekanta Odwalla Theme innan Mitchell mycket snyggt presenterar alla musiker. Hämtar andan och återvänder till gamla AEoC-favoriter som Coming home Jamaica, där man får Odwalla som reggae, och deras covers Ancient to the future med Lester Bowies gråtande trumpet i No woman no cry.