Skivrecension

Behind the mask
Improvisation på hög nivå

Gunilla Törnfeldt

Behind the mask

Skivbolag: Sonorous Music
Recenserad av: Eva Nikell
Publicerad: 29 jun 2017

Dela den här recensionen:

”Jag är ingen perfekt prinsessa som du kan sätta på en piedestal för att beundra, jag är en kvinna med ett hjärta och jag vill inte ha din beundran”, sjunger Gunilla Törnfeldt på titelspåret med samma namn som skivan, Behind the mask. Jag uppfattar sången som ett sorts programförklaring till hela produktionen, som är mer sammansatt och varierad än Gunilla Törnfeldts första skiva i eget namn, A time for everything.
Musikaliskt hämtar Behind the mask inspiration från fler stilar än jazz, den är råare, tuffare i delar av sitt uttryck. Det är befriande och intressant med en sångerska som inte är insmickrande, som inte anstränger sig för att ”sjunga vackert” trots att hon har en fullkomlig kapacitet att göra det. Textmässigt är skivan väldigt personlig, den blickar bakåt och framåt och utmanar lyssnaren att ta ställning utan att vara plakatmässig. Genomgående finns också ett stort inslag av sånglig improvisation, något som Gunilla Törnfeldt är en mästarinna i. Det handlar inte om traditionell scatsång, utan mer om att använda rösten som ett ordlöst instrument, ibland lekfullt men ofta med samma starka uttryck som i de textade partierna.
Fina soloinsatser görs också av medmusikanterna Daniel Tilling på piano, Efraim Törnfeldt på barytongitarr, Svante Söderqvist på kontrabas och Gustav Nahlin på trummor.


Fler recensioner

Annonser