Awake
Brittfolk Lira Gillar

Hannah Sanders & Ben Savage

Awake

Skivbolag: Sungrazing
Publicerad: 16 jun 2018

Den här brittiska singer-songwriter-folkduon debuterade för två år sedan med rosade albumet Before the sun. Uppföljaren är en finstämt vacker och trolsk sak som inte lär minska strömmen av lovord. Hannah Sanders har en otroligt vacker stämma, som gjord för de här musikaliska inramningarna, och Ben Savage matchar henne väl. Dulcimer, dobro, gitarr, banjo, pedal steel, kontrabas, slagverk och lite annat möts i korsningen mellan brittisk och nordamerikansk folkmusik. Aldrig överarbetat, alltid luftigt och inbjudande.
Samtliga spår utom fyra är skrivna av duons medlemmar, och det vilar en air av naturmystik kring texternas sälkvinnor och ”green men”. Tematik som återspeglas i skivkonvolutets symboltyngda tarotkortleksvärld.
Det inlånade materialet smälter in perfekt i  det musikaliska sammanhanget. Ett stort utropstecken sätter vi vid Way over yonder in the minor key, en makalöst snygg version av en låt från Billy Braggs och Wilcos samarbete kring oanvända Woody Guthrie-låttexter för tjugo år sedan.
Reynardine är den traditionella balladen som bland andra Fairport Convention tolkat. One grain of sand är en sorgesam tagning från något som ofta kallats för en vaggvisa från Pete Seegers repertoar. Gamla cowboysången Santa Fe trail tillhör John Lomax insamlade låtskatter och får även den smaklig inramning, även om den tillhör skivans mindre angelägna nummer.
Duon är gärna avskalad i uttrycket men tar väl avvägd hjälp av gedigna musikervänner, vilket bidrar till att helhetsintrycket blir så lyckat.