Franskt

Louis Sclavis, Dominique Pifarély, Vincent Courtois

Asian fields variations

Skivbolag: ECM/Naxos
Recenserad av: Carl Magnus Juliusson
Publicerad: 3 aug 2017

Louis Sclavis, Dominique Pifarély och Vincent Courtois är alla tre framstående namn inom den moderna jazzen i Frankrike som lutar åt det mer avantgardistiska hållet. De har spelat tillsammans i flera decennier och i de mest spridda sammanhang. Som trio har de spelat i femton-sexton år men Asian fields variations är deras första inspelning som trio.
Trots att de kanske främst hör hemma i den moderna jazzen, liknar sättningen med klarinett (Sclavis), fiol (Pifarély) och cello (Courtois) mer en kammarmusikensemble än en jazztrio. Och den klassiska musiken är heller aldrig långt borta i deras musicerande. Sclavis och Pifarély har tidigare låtit sig inspireras av barocktonsättaren Jean-Philippe Rameau på skivan Les violences de Rameau och på Pifarélys senaste soloskiva Time before and time after kunde man höra spår tillbaka till Bachs partitor och sonater för soloviolin.
Asian fields variations är en väldigt balanserad skiva i flera bemärkelser. Alla tre har varit med och skrivit spåren på skivan och trioformatet känns perfekt för att alla ska få utrymme att skina. Men även gränslösheten mellan det skrivna och det improviserade är idealisk; spåren är välskrivna och fint arrade till den i jazzsammanhang lite ovanliga sättningen, men med mycket utrymme till solon (liksom rena solospår som Pifarélys Figure absente) och mer utforskande partier. Och nog är det också just i dessa partier som man verkligen får bevis på deras respektive individualitet som musiker.
Titelspåret är skrivet av Louis Sclavis och bygger på en pentatonisk figur som kanske låter lite asiatisk. Men sättningen och skivans lidelsefulla atmosfär framstår ändå för mig mer som typisk fransk än något annat (även om de asiatiska influenserna finns där). Det är vackert, passionerat och originellt.