Stilbildande folkrockband

Home Service

A new ground

Skivbolag: Dotted Line
Publicerad: 18 dec 2016

Home Service bildades av medlemmar från Albion Band som hade jobbat som husband på National Theatre i London, under slutet på 1970- och början av 80-talet.
Med en sättning bestående av en blåssektion, förvaltande Englands brassbandstradition, en rockgrupp och två sångare (John Tams och Bill Caddick), och med sina uppfinningsrika och kraftfulla arrangemang av folktraditionen, började snart lovorden att flöda. Tyvärr var det kostsamt att turnera med åtta medlemmar och efter några år lades projektet ner.
I början av 1990-talet gjorde gruppen en återföreningsturné, med Caddick som sångare och för fem år sedan var man tillbaka igen, då med Tams tillbaka bakom sångmikrofonen. Responsen var så positiv att man beslutade sig för att fortsätta och även spela in en ny skiva. Men inte innan veteranen John Kirkpatrick hade stigit in som ny sångare, efter Tams beslut att gå i pension.
A new ground är Home Service första studioalbum sedan 1986. Liksom tidigare album blandar gruppen traditionellt och modernt material; från en hyllning till Storbritanniens sista kolgruvearbetare (Kellingley), via två stycken från 1600-talet (en spännande Purcell-tolkning – titelspåret – samt John Bulls The King’s hunt) till en sång om mul- och klövsjuka (The Skies turned grey). Som förväntat får blåssektionen (trumpet, saxofon och trombon) gott om plats i härliga, dramatiska och passionerade arrangemang av gitarristen Graeme Taylor och sax- och flöjtspelaren Andy Findon.
Några gånger får Kirkpatricks framförande och personliga sångstil det att låta som vore detta en av hans egna soloskivor, vilket inte inte är något dåligt i sig, men här motverkar det syftet. Å andra sidan, när hans röst är väl integrerad i arrangemangen och fungerar som blott ett instrument bland de andra, då blir man glad att bandmedlemmarna har beslutat att fortsätta med honom som sångare.