Redaktionsbloggen

Känsliga utforskningar av musikens inre väsen

10 Okt 2016

revoid-pressbild-foto-erik-lindeborg-kopia

Om två veckor släpper Klas Nevrins Revoid Ensemble en cd på Found You Recordings, inspelad live i januari på Teaterstudio Lederman i Stockholm. Redan här (nedan) kan vi bjuda på en försmak från inspelningarna. Stycket heter 15:8-c och spår nummer två på skivan vars kompositioner heter saker som #13.z och A+psq/. (Lyssnat på The Aphex Twin månne?)

Musiken är av det eftertänksamt utforskande slaget – och bygger på modulbaserade kompositioner signerade Nevrin, inom vars ramar det ryms en stor dos kollektiv improvisation.

I presssutskicket förklaras att musiken ”sträcker sig från minimalistisk komplexitet och tät polyrytmik till reduktionistiska texturer och mikrotonal impressionism”. Nej, den ytterst namnkunniga nsemblen räds inte det akademiska men tar sig an de musikaliska utmaningarna med största fokus och känsla.

Revoid Ensemble är under 2016-2018 involverad i det konstnärliga forskningsprojektet Musik i Oordning, med hemvist på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och finansierat av Vetenskapsrådet. ”Det fokuserar på den kollektiva improvisationens tillvägagångssätt och verkningar, och utforskar hur konstnärliga erfarenheter kan påverka hur vi ser på kvaliteter som oordning och icke-kontroll. Projektet inkluderar en serie konstnärliga produktioner och seminarier i syfte att skapa nya kontaktytor mellan musiker, forskare, publik och pedagoger, både nationellt och internationellt.”

Klas Nevrin: keyboards
Anna Lindal: violin
Katt Hernandez: violin
Audrey Chen: cello & röst
Vilhelm Bromander: kontrabas
Ricard Österstam: trummor
Per Texas Johansson: träblås
Eivind Lønning: trumpet

Annonser