Redaktionsbloggen

Vinylförsäljningen vände nedåt 2018 – men det digitala fortsätter öka

3 apr 2019

I går presenterade branschorganet Ifpi siffrorna för musikförsäljningen i Sverige 2018, och alla de trender vi tog upp i vårt reportage i ämnet i höstas (Lira #5 2018) står sig – utom när det gäller vinylskivor, vars kurva faktiskt vände nedåt för första gången på flera år.

Intäkterna från digitala musiktjänster ökade med ytterligare 8 procent och står nu för hela 90 procent av den totala musikförsäljningen.

Den fysiska marknaden fortsätter sin kräftgång och ligger nu kring 9 procent totalt, där försäljningen av cd-skivor minskade med 22 procent och de tappra vinylskivorna minskade med 12 procent under året.

Totalt ökade musikförsäljningen med 4 procent, något mer än ökningen året dessförinnan.

Det kom också internationella siffror: försäljningen ökade nästan 10 procent globalt, och streaming står nu för knappt hälften av pengarna, 47 %.

Talet om att Latinamerika kommer stort bekräftades också, men en tillväxt på i snitt nästan 17 %. Medan gamla Europa närmast står stilla.

PL

 


Fler recensioner

Annonser